سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دوستِ انسان، نشانه عقل اوست . [امام علی علیه السلام]


ارسال شده توسط قدیری در 90/6/29:: 1:57 صبح

به نام خدا

سوال از امام خامنه ای :آیا اقدامات قواى سه‌گانه در مورد پیام هشت مادّه‌اىِ حضرت‌عالى در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادى راضى کننده است؟ لطفاً نظر خود را بیان بفرمایید.
پاسخ معظم له :من خصوصى به شما عرض مى‌کنم: نه! واقعاً من از آنچه اتّفاق افتاده، راضى باشم؟ نه، کمتر از آن حدّى است که بنده را خشنود و راضى کند؛ اما انصافاً تلاش کردند. در جلسه‌اى که اخیراً با مسؤولان قواى سه‌گانه داشتیم، به آنها گفتم دو سال گذشت. قوّه‌ى قضاییّه و قوّه‌ى مجریّه گزارش فعالیتهاى خود را آوردند. حجم فعالیتها خوب است - در این نمى‌شود تردیدى داشت - ستادى هم تشکیل داده‌اند که نسبتاً فعال است؛ لیکن آن مقدارى که بنده را راضى کند، نیست.
بیانات در جلسه‌ى پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه شهید بهشتى 22/02/1382

بحث مبارزه ی با مفاسد اقتصادی یک بحث طولانی و قدیمی است که با نگاه سر سری نمی توان با آن برخورد کرد و همچنین یکی از خطوط قرمز بین اسلام ناب و اسلام آمریکایی است که گفتمان اصلی حضرت روح الله را از ابتدای نهضت شامل می شود.می توان گفت یکی از دلایلی که مردم آنچنان در سوم تیر سال 84 حماسه آفرینی کردند بحث شعار مبارزه ی نامزد انتخاباتی شان دز مقابل فساد اقتصادی بود.البته دولت نهم نیز در دوسال اول خود الحق و الانصاف مبارزه ی سختی را با مفاسد شروع کرد ولی باید گفت که این مبارزه بعدها به حرکت های نمایشی نزدیک انتخابات تقلیل پیدا کرد.

اما مسئله ای که امروز در جامعه بحث زیادی را به خودش اختصاص داده است بحث اختلاس چند هزار میلیاردی است.طوری که در هر کوی برزنی که برویم حتما در ردیف بحث های اولویت دار مردم پرداختن به این موضوع است که البته باید به مردم نیز حق داد.

در رابطه با این اختلاس چند نکته گفتنی است :

-وقتی که در سالهای 85 و 86 که بحث مبارزه ی طلبه ی سیرجانی با زمین خواری سیرجان بالاگرفت و تا آنجا کشیده شد که ایشان را به دادگاه روحانیت فراخواندند و چند وقتی در زندان هم بند بزرگ مفسد اقتصادی یعنی شهرام جزایری شدند کسی فکر نمی کرد که حمله کردن به یک طلبه که بادست خالی در برابر فساد اقتصادی شهرشان ایستاده است کار را به جایی می کشاند که امروز شاهد اختلاس چند هزار میلیاردی به این بزرگی هستیم.اگر همان روز به جای حمله کردن دستگاه قضاء به این طلبه از حرکت رسواکننده ایشان حمایت می شد و خاطیان را مجازات می کردند امروز شاهد این نبودیم که اختلاسی در این وسعت در آرامش و سکوت عده ای  از افراد در نظام بانکی مان صورت بگیرد و صدای کسی برای عدالتخواهی بلند نشود.البته این بی اعتنایی به این طلبه سیرجانی که مدتی است راهپیمایی خود را از سیرجان به حرم حضرت عبدالعظیم حسنی رسانده است را از چشم تمام مسئولین اعم از اجرایی و قوه مقننه و .. می دانم در صورتی که طلبه سیرجانی در بین دانشجویان عدالتخواه مهجور نبود و درطی برنامه های رسمی و غیر رسمی از ایشان تجلیل شد.

-تا زمانی که سنگ مبارزه ی با مفاسد اقتصادی بر سینه زده شود ولی تنها در یک شعار باقی بماند و بعضی از نزدیکان بعضی از مسئولین دارای اتهاماتی باشند دیگر نمی شود از حریصان و طمّاعان ثروت عمومی انتظار خویشتنداری در برابر خلأ های نظام بانکی مان را داشت که تقوا پیشه کنند و ثروت مردم را چپاول نکنند. باید مبارزه ی با مفاسد را از اطرافیان خودمان و از نهاد های زیر مجموعه خودمان شروع کنیم و نباید در این بین مبارزه ی با مفاسد اقتصادی به یک اهرم سیاسی برای فشار سیاسی بر دیگرانی که هم کیش و عقیده مان نیستند تبدیل شود.

-دست آخر باید توجه کرد که فساد اقتصادی تنها یک اماره از یک جریان و یک نظام معیوب در دستگاههای اجرایی و نظارتی و قضایی مان دارد. چرا که ساختارهای غیرشفاف بانکی، گردش های میلیاردی ثروت بدور از چشمان اداره مالیات ، عدم مبارزه ی صحیح و اصولی با پولشویی و ... از جمله مواردی است که در دستگاههای اجرایی نیاز به بازنگری دارد و همچنین نبود قوانین راهگشا برای کسانی که به دنبال ایجاد اشتغال و درآمد زایی برای کشور هستند و عدم اصلاح قوانین منسوخ شده و ناکارآمد و ... از جمله مواردی است که دستگاه قانون گذاری کشور می تواند با همت و تلاش شرایط را برای کسب و کار آرام و سالم برای مردم ایجاد کند.در آخر هم اقدام های تأدیبی و نظارتی و برخورد های قاطع از سوی دستگاه قضاء از جمله مواردی است که می تواند به ضعیف کردن فساد اقتصادی کمک کند.



ارسال شده توسط قدیری در 90/6/13:: 1:9 صبح

به نام خدا

"یکى از مقوله‏ هاى بسیار مهم و یقیناً یکى از ضرورتهاى جامعه، لبخند است. لبخند یکى از نیازهاى زندگى انسان است. زندگىِ بى‏ شادى و بى ‏لبخند، زندگى دوزخى است. زندگى بهشتى، زندگى با لبخند است. حضرت على فرمود: «المؤمن بشره فى وجهه و حزنه فى قلبه»؛ اگر غصه‏ یى دارید، باید در دلتان نگه دارید؛ مؤمن این‏طورى است. لبخند و شادى مؤمن در چهره‏ ى اوست. اصلاً چهره ‏ها باید شاد باشد. اگر با چهره‏ ى خودتان مى‏ توانید به جامعه شادى بدهید، باید این کار را بکنید. شادى لازم است و باید آن را براى مردم تأمین کرد؛ منتها این کار برنامه ‏ریزى مى‏ خواهد. البته شماها برنامه ‏ریزى کرده ‏اید. این مواردى که من مى‏ گویم «باید»، معنایش این نیست که شما نکرده ‏اید. شما کارهاى زیاد و خوبى کرده‏ اید و من مى‏ خواهم بر ادامه ‏ى آنها تأکید کنم. مراقب باشید شادى در مردم با لودگى و ابتذال و بى‏ بندوبارى همراه نشود؛ از این طریق به مردم شادى داده نشود. همه‏ جور مى‏شود به مردم شادى داد؛ از نوع صحیح آن شادى داده شود. گاهى اوقات یک لطیفه یا یک تعبیرِ بجا مخاطب را شاد و خوشحال مى‏ کند؛ گاهى هم ممکن است یک آدم لوده با ده جور ادا درآوردن، نتواند آن‏طور شادى را ایجاد کند. شادى کردن و شادى دادن به مردم، به‏ معناى لودگى نیست. یکى از آقایانى که در صدا و سیما گاهى صحبت مى‏ کند و مصاحبه‏ هاى خوب و صحبت هاى خوبى دارد - من گاهى گوش کرده ‏ام - اصلاً شوخى نمى‏ کند؛ اما تعبیرات و کیفیت بیانش طورى است که انسان گاهى بى‏ اختیار لبخند به لب مى‏ آورد؛ این‏طور خوب است."

بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس و مدیران سازمان صدا و سیما ، 1383/9/11  متن کامل بیانات

 

-----------------------------------------------------

نکته اول : وقتی که برخلاف نص آیه قرآن کریم قسمت هایی در برنامه ای به نام خنده بازار تهیه می شود و در آن -با رضایت یا عدم رضایت-عده ای تمسخر می شوند باید به این فکر کنیم که صدا و سیمای دور از اخلاق اسلامی نمی تواند سازنده و مؤید اخلاق اسلامی در مردم باشد.خیلی سخت نیست که فتنه های دیگری را در جامعه با وجود روند کنونی در صدا وسیما بخواهیم انتظار بکشیم.

نکته دوم : حرکت زشت برنامه خنده بازار با توجیه های غیرقابل قبول در برنامه ی شنبه شب دوازدهم شهریور "جامعه ما" در شبکه دو هم قابل جبران نیست. انگ عدم انتقاد پذیری به جامعه ایران اسلامی برای اینکه بخواهند گناه خودشان را در تهیه ی برنامه ی خنده بازار بشویند نمی تواند مورد قبول مردم قرار گیرد و بلکه انزجار مردم را نیز بیشتر می کند.جالبتر اینجاست که شخصی که عدم رضایتش را از تقلید حرکات و سکناتش اعلام کرده بود را مجدد تقلید او را می گذارند که ندیده ها از این قافله عقب نمانند.

نکته سوم : خنده بازار را برای نقدهایی که به بعضی روند های اداری و بعضی تصمیم گیری ها در سطوح مدیریتی کرد باید ستود.

انتقاد حجت الاسلام ماندگاری به برنامه خنده بازار   اینجا ببینید                                                   



درباره
صفحات دیگر
آرشیو یادداشت‌ها
لینک‌های روزانه
پوندها

موسیقی وبلاگ