سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از غفلت بپرهیزید که از تباهی حسّ است . [امام علی علیه السلام]


ارسال شده توسط قدیری در 90/1/18:: 11:44 صبح

بیانات امام خامنه ای در جمع مردم و کارکنان صنعت نفت عسلویه
1390/1/8‌

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌


خیلى خوشحالم که بحمداللَّه بازدید امروز ما از این منطقه‌ى حساس و باارزش در کشور، منتهى شد به این جلسه‌اى که با شما برادران عزیز، خواهران عزیز، کارکنان این مجموعه‌ى صنعتى و فنىِ مهم و بخشى از مردم ساکن در این منطقه دارم؛ که با این دیدار، بازدید ما پایان میپذیرد. از دیدار شما برادران و خواهران عزیز، من خیلى خوشوقتم.

خوشبختانه در همه‌ى گوشه و کنار کشور و در هر بخشى و به نحوى نشانه‌هاى رشد و تعالى فکرى و عملىِ ملت عزیزمان آشکار است. استان بوشهر جزو اصیل‌ترین و کهن‌ترین استانهاى این کشور و داراى مردمِ امتحان داده‌اى است. هر کس با تاریخ این منطقه آشنا باشد، میداند که مردمِ این کرانه‌ى طولانى خلیج فارس، به کشورشان، به استقلال کشور، به عزت ملت ایران خیلى خدمت کرده‌اند. در یک دوره‌اى، مستکبران متجاوز و سلطه‌طلب که اهمیت این منطقه‌ى از عالم را درک کرده بودند، تصمیم داشتند این حوزه‌ى ثروتمند خلیج فارس را به طور کامل قبضه کنند و در اختیار بگیرند. همان استعمارگرانى که شبه‌قاره‌ى هندوستان را به آن روز درآوردند و با حضور خودشان آن ضربه‌هاى جبران‌ناپذیر را به آن مردم زدند، و در شمال آفریقا به نحو دیگر، و در شرق آسیا به نحو دیگر، حاضر نبودند از این منطقه دل بکنند و طمع ببُرند. در آن روز، مردم این کرانه‌ى طولانى، هم بخصوص در استان بوشهر، و هم در استان هرمزگان، خیلى خدمت کردند، ایستادگى کردند، شهامت نشان دادند، عزت و ایستادگى ملت ایران را به اثبات رساندند؛ که این یک سابقه‌ى تاریخى است براى این منطقه، و این چیزها از حافظه‌ى تاریخ هرگز زدوده نخواهد شد.
 
 امروز هم یک دوران دیگرى است. سلطه‌گران و متجاوزان بین‌المللى به نحو دیگرى در فکر این هستند که به هر نقطه‌اى از نقاط عالم که میتوانند، دست بیندازند و منافع نامشروع خودشان را تأمین کنند، ولو به قیمت نابود کردن هویت و عزت ملتها؛ همان طور که مشاهده میکنید در گوشه و کنار دنیا و بخصوص در این منطقه، در این سالها دارند انجام میدهند.

 آنچه در ایران اتفاق افتاده است، درست نقطه‌ى مقابل هدفها و اطماع استکبار جهانى است. در اینجا نظامى متکى به مردم، متکى به دلها، به ایمانها، به عاطفه‌ها شکل گرفته است؛ با اهداف اسلامى، با اهداف قرآنى، با اهداف «و للَّه العزّة و لرسوله و للمؤمنین»،(1) با این اعتقاد و باورى که هیچگونه فشار و تحمیلى نمیتواند آن را متزلزل کند؛ یک نظامِ اینچنینى؛ نظام اسلامى. خود این ایستادگى، خود این مقاومت در مقابل طمع‌ورزى بیگانگان، مراکز قدرت جهانى را به خشم مى‌آورد. سى سال است اینها دارند خشم خودشان را به نحوى ابراز میکنند، اما با اراده‌ى ملت ایران - که متکى به اراده‌ى پروردگار متعال است و با اطمینان به وعده‌ى الهى است - دشمنان ناکام مانده‌اند و ملت ایران روزبه‌روز عرصه‌هاى پیشرفت و تکامل و تعالى را پیموده است.
 
 من امسال را «سال جهاد اقتصادى» اعلام کرده‌ام. این معنایش این است که ملت ایران در این برهه‌ى از زمان، جهادش به طور عمده در عرصه‌ى اقتصاد است. امروز ما آمدیم این منطقه را از نزدیک بازدید کردیم. این منطقه، یک منطقه‌ى اقتصادى است که متکى است به تولید؛ و براى اقتصاد یک کشور، مهمترین بخشى که میتواند یک شکوفائى پایدار را به وجود بیاورد، تولید است؛ بخصوص آن بخش اقتصاد تولیدى‌اى که متکى است به دانش، متکى است به علم؛ اینجا اینجور است؛ هم اقتصادى است، هم تولیدى است، هم علمى است؛ دانش‌بنیان است. این، شایسته‌ى ملت ایران است. اگر یک روز مردم این منطقه و مردم بخشهاى مختلف کشور در مقابل زورگوئى و پرروئى و زیاده‌طلبى دولتهاى غارتگر و متجاوز، آنجور باید مى‌ایستادند، امروز در مقابل آن قدرتها شکل ایستادگى پیچیده‌تر است، حساس‌تر است، متنوع‌تر است؛ احتیاج دارد به یک مجاهدت پیچیده و عمیق.

 خوشبختانه ملت ما با فرهنگ مجاهدت آشناست. ما از مجاهدت، بیگانه نیستیم. ملت ما در میدانهاى جهاد؛ هم جهاد نظامى، در دوران هشت سال دفاع مقدس؛ هم جهاد سیاسى، در طول این مدت؛ هم جهاد اقتصادى و علمى، یک ملتِ امتحان‌داده است. ما آشنا هستیم با جهاد. این جهادى که امروز باید انجام دهیم - جهاد اقتصادى - از جهادهائى که تا امروز ملت ایران انجام داده، مشکلتر نیست؛ اما باید بدانیم چه کار میخواهیم بکنیم.

 جهاد اقتصادى، صرفاً تلاش اقتصادى نیست. جهاد یک بارِ معنائى ویژه‌اى دارد. هر تلاشى را نمیشود گفت جهاد. در جهاد، حضور و رویاروئى با دشمن، مفروض است. انسان یک تلاشى میکند، دشمنى در مقابل او نیست؛ این جهاد نیست. اما یک وقت شما میخواهید یک تلاشى را انجام دهید، که بخصوص یک دشمنى سینه به سینه‌ى شما ایستاده است؛ این میشود جهاد. ممکن است یک وقت این جهاد به شکل قتال باشد، ممکن است جهاد مالى باشد، ممکن است جهاد علمى باشد، ممکن است جهاد فنى باشد؛ همه‌ى اینها جهاد است؛ انواع و اقسام جهاد و مبارزه است. اگر بخواهیم در ادبیاتِ امروز ما براى «جهاد» معادلى پیدا کنیم، میشود «مبارزه». جهاد اقتصادى، یعنى مبارزه‌ى اقتصادى.

 همه هم مسئولند. این مردان مؤمنى که بعضى از آنها را ما امروز دیدیم و بسیارى از شماها در این مجموعه مشغول کار هستید و جزو آنها هستید، این کارتان جهاد است. این کارى که در این منطقه‌ى صنعتى و اقتصادىِ عظیم دارد انجام میگیرد، یک جهاد است. نیت اگر نیت خدائى باشد، میشود جهاد فى‌سبیل‌اللَّه. وقتى انسان براى اعلاى کلمه‌ى حق، اعلاى کلمه‌ى اسلام، عزت بخشیدن به امت اسلامى و ملت مؤمن و مسلمان ایران تلاش میکند، این جهاد میشود جهاد فى‌سبیل‌اللَّه. آن وقت در این تلاش، برکات و عظمت و شأن جهاد فى‌سبیل‌اللَّه وجود دارد.

 من از همه‌ى کارکنان، متخصصان و فعالان این عرصه - ضمن تشکر - بجد میخواهم که کار خودتان را جهاد فى‌سبیل‌اللَّه بدانید؛ احساس خستگى نکنید و بدانید جهاد فى‌سبیل‌اللَّه وعده‌ى الهى بر پیروزى آن است. وقتى براى خدا و در راه خدا حرکت میکنید، به پیروزى خواهید رسید. امسال همه‌ى اجزاى گوناگون ملت ما، مسئولین کشورى، مسئولین بخشهاى گوناگون استانى در گوشه و کنار کشور و آحاد مردم، همه باید این تلاش را براى خدا در پیش بگیرند. خداى متعال هم برکت خواهد داد. خداى متعال به آن تلاشى، به آن کارى، به آن نیت و عزمى که در این جهت باشد، حتماً برکت میدهد و کمک میکند؛ کمااینکه در طول این سى و دو سال تا امروز خداى متعال به ما کمک کرده. بدون اراده‌ى الهى، امکان نداشت یک ملتى بتواند در مقابل استکبار جهانى بایستد.

 در این منطقه‌ى معادن غنى گاز، خب ما شریکى داریم؛ حالا من نمیخواهم تعبیر کنم به رقیب. شما وقتى نگاه میکنید، مى‌بینید همه‌ى کسانى که از پیشرفت ملت ایران ناراضى‌اند، آنجا در مواجهه‌ى با ملت ایران جمع شده‌اند، متراکم شده‌اند؛ آن طرف را کمک کنند و هرچه میتوانند، در کار این طرف کارشکنى کنند. این، معناى جهاد و مبارزه را نشان میدهد؛ اینکه انسان در مقابل خود، دشمنىِ دشمن و خصم را احساس کند. هر یک قدمى که شما در این کار و امثال این کار پیش بروید، دشمن را عصبانى میکند، ناراحت میکند؛ هرچه هم بتوانند، کارشکنى میکنند. هرچه شما براى این پیشرفت احتیاج داشته باشید، آنها سعى میکنند بر روى آن متمرکز شوند و دسترسى شما به آن را مشکل کنند، دشوار کنند.

 علاج چیست؟ علاج، برگشتن و تکیه کردن به خود؛ استمداد از توانائى‌هاى خود؛ این چشمه‌ى جوشان تمام نشدنى اراده‌ى انسانى و استعدادى که بحمداللَّه در ایران عزیز ما، در مردم ما، در نسل جوان ما وجود دارد.

 حرف در این زمینه زیاد است. بعضى از حرفها را هم امروز مسئولین این بخش در طول این بازدید طولانى در میان گذاشتند، ما هم توصیه‌هائى کردیم. یک جمله خطاب به همه‌ى ملت ایران است، و آن اینکه در این جهاد اقتصادى همه شریکند. در اداره‌ى اقتصاد یک ملت، مصرف هم یک رکن عمده است؛ مصرف درست، مصرف خوب، مصرف دور از اسراف و تبذیر و اتلاف مال؛ همین چیزى که همیشه توصیه میشود.

 ایجاد فرهنگ کار و تلاش للَّه. شما حتّى سر یک کلاس، یک معلم هم که باشید، میتوانید در این جهاد اقتصادى سهیم باشید؛ این فرهنگ را به این جوان، به این نیروى انسانىِ فردا تعلیم میدهید؛ این میشود جهاد اقتصادى. در هر بخشى که باشید، میتوانید در این جهاد سهیم باشید.

 کمک به پیشرفت عدالت. این دهه براى ما دهه‌ى پیشرفت و عدالت است. پیشرفت منهاى عدالت، از نظر اسلام اصلاً پیشرفت نیست.

 در همین منطقه‌ى عسلویه - در این دو تا مرکز مهم بشرى و انسانى عسلویه و نخل تقى - مردم نیازهائى دارند. کمک به رفع این نیازها، جزو جهاد اقتصادى است؛ جزو کار بزرگ است. امروز ما با مدیران و مسئولان بخشهاى مختلف، در زمینه‌ى محیط زیست، هواى آلوده، مشکلات گوناگون، درباره‌ى این مردم، همین طور گفتگوهائى داشتیم. ان‌شاءاللَّه باید این مسائل را دنبال کنند. باید مشکلات مردم حل شود. اینها همه اجزائى است از مجموعه‌ى یک جهاد عظیم و همه‌جانبه‌ى اقتصادى. با همکارى، همدلى، احساس برادرى، احساس عمل للَّه و کار براى خدا، این ملت میتواند جایگاه شایسته‌ى‌ خود را پیدا کند.

 این دشمنان عنود از هر راهى بتوانند، میخواهند به ملت ایران آسیب وارد کنند؛ آن هم به جرم طرفدارى از حق، به جرم استقلال، به جرم تسلیم نشدن در مقابل زورگوئى دشمنان؛ آنها میخواهند به ملت ایران تحمیل کنند و زور بگویند و ضربه بزنند. در مقابل این دشمنان، با این اتحاد کلمه، با این همدلى، با این همکارى، با این مجاهدت عمومى، میتوان ایستاد و بر آنها فائق آمد؛ همچنان که ملت ایران تا امروز بر دشمنان خود فائق آمده است و توانسته است عزت خود را تأمین کند؛ بعد از این هم همین طور خواهد بود.

 آنچه که ما به مسئولین محترم بخشهاى گوناگون و به تناسب بازدیدِ امروز بخصوص به این بخش توصیه میکنیم، این است که همین خط مستقیمِ تکیه‌ى به نیروى درونى و ذاتى خود و ایجاد استغناى از دیگران را با جدیتِ تمام دنبال کنند؛ بدانند این تلاش و فعالیت، مورد توجه پروردگار است و جهاد فى‌سبیل‌اللَّه است؛ اگر با نیت الهى باشد - نیت خدمت به مردم و خدمت به کشور، یکى از نیات الهى است - و خداى متعال این جهاد را به نتیجه میرساند. این خط و این جهتگیرى را رها نکنند، تلاش کنند.

 آنچه که من امروز اینجا مشاهده کردم، خرسندکننده است. البته نقائصى وجود دارد؛ باید به فکر باشند، و هستند. انسان احساس میکند که در فکر برطرف کردن نقائصند. در عین حال کارى که انجام گرفته، کار بسیار عظیمى است؛ و این نشان میدهد که ملت ایران هر کارى را که اراده کند، میتواند انجام دهد. این احساس توانائى در یک ملت، بزرگترین سرمایه‌ى معنوى و روحى براى آن ملت است؛ و ملت ما این احساس را دارد؛ شواهدش هم در همه‌ى بخشها دارد مشاهده میشود.

 در این کار، بخشهائى وجود دارد که باید کارهاى علمى انجام بگیرد. در خصوص مسئله‌ى نفت و گاز، علاوه‌ى بر بخشهاى فنى، حتماً بایستى روى بخشهاى حقوقى و اقتصادى - حقوق نفت و گاز، اقتصاد نفت و گاز - کار کنیم، فکر کنیم و در این زمینه مطالعات علمى داشته باشیم. جوانهاى ما خواهند توانست در این زمینه‌ها کار کنند و ان‌شاءاللَّه پیشرفت پیدا خواهند کرد. این ثروت متعلق به ملت ایران است. گاز ثروت است، نفت ثروت است؛ اما از این ثروتها خیلى مهمتر، نیروى انسانىِ بااستعداد و علاقه‌مند و داراى توان کار است. ما این ثروت را داریم؛ اصل این است. اگر یک ملتى این نیروى انسانى را داشت، میتواند ثروتهاى طبیعى خودش را هم استحصال کند و در خدمت ملت قرار دهد؛ اما اگر این را نداشت، ثروتهاى طبیعى‌اش هم در خدمت دیگران قرار خواهد گرفت؛ براى دیگران بیشتر سود خواهد داد تا براى خود او. ما بحمداللَّه این ثروت را داریم.

 خوشبختانه فضاى عمومى کشور، فضاى کار است؛ فضاى تلاش است؛ فضاى همدلى است؛ این به برکت مجاهدتهائى است که قبلاً انجام گرفته است. امروز جمعى از خانواده‌هاى شهداى این منطقه هم در این جمع حضور دارند. حتماً باید بدانیم که آنچه امروز ما موفقیت به دست مى‌آوریم، به برکت مجاهدت شهیدان و خون شهیدان و ایثار شهیدان است؛ شهیدان، جانبازان، ایثارگران. بعضى به میدان جنگ رفتند، جانهاى خودشان را هم عرضه کردند، اجر ایثار فى‌سبیل‌اللَّه را بردند؛ اگرچه خداى متعال جانهاى اینها را بحمداللَّه حفظ کرده است و اینها در خدمت انقلاب و در خدمت کشور قرار دارند. این ایثارگرى‌ها و این مجاهدتهاست که امروز ملت ما را به این عزت و به این توانائى رسانده است و به او فرصت داده است که بتواند این کارهاى بزرگ را انجام دهد.

 از خداوند متعال مسئلت میکنیم که ان‌شاءاللَّه روزبه‌روز بر عزت و قدرت و پیشرفت ملت ایران بیفزاید و به همه‌ى ما توفیق بدهد که سهم خودمان را در این کار عظیمِ همگانى به انجام برسانیم و خداى متعال را از خودمان راضى کنیم.

 والسّلام علیکم و رحمةاللَّه و برکاته‌

1) منافقون:8

----------------------------------------------------------

اقدام عملی دانشگاه امام صادق علیه السلام برای تحقق خواسته های امام خامنه ای در عسلویه  اینجا  و همچنین  اینجا



درباره
صفحات دیگر
آرشیو یادداشت‌ها
لینک‌های روزانه
پوندها

موسیقی وبلاگ