سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از دشمنی که در سینه ها مخفیانه رخنه می کند و در گوشها آهسته می دمد، بپرهیزید [امام علی علیه السلام]


ارسال شده توسط قدیری در 88/9/4:: 2:13 عصر

به نام خدا

وحید جلیلی گفت: در انتخابات اخیر برخی تاب جمهوریت نظام را نداشته و تلاش کردند با آن مقابله کنند که در این انتخابات با اسلام به جنگ جمهوریت رفتند و در این مسیر از شعارهای یا حسین، الله اکبر و رنگ مقدس سبز استفاده کردند.

به گزارش ایرنا، وحید جلیلی در تالار شیخ انصاری دانشگاه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: در انتخابات اخیر در کشور شاهد عدم توازن رسانه‌ای هستیم که در انتخابات اخیر نیز بسیار مشهود بود.

وی افزود: فضای رسانه‌ای کنونی تصویری را از ایران نمایش می‌دهد که بر همگان مشخص است و متاسفانه این مسئله از رسانه‌ ملی تا سایر رسانه‌ها نیز وجود دارد.

 

                                                           وحید جلیلی                          

 

 **رسانه جدیدی با عنوان صندوق رای

این روزنامه نگار گفت: در این انتخابات رسانه جدیدی با عنوان صندوق رای نیز به رسانه‌های کشور اضافه شد، در این شرایط شاهد دو تصویر متفاوت از فضای کشور بودیم که یکی از سوی رسانه ملی نمایش داده می‌شد و تصویر دیگر را از رسانه انتخابات مشاهده کردیم.

وی اظهار داشت: در خصوص رای 24 میلیونی احمدی نژاد چنین مطرح می‌‌شود که اگر این 24 میلیون نفر وجود دارد، تا دیروز کجا بودند و سئوال دیگر این است که اگر این جمعیت این حق را دارد که سرنوشت سیاسی کشوری مانند ایران را تعیین کند جایگاه آنها در رسانه ملی کجا بوده است.

این استاد دانشگاه گفت: اکنون رسانه ها ایران را به مثابه همه ایران نمایش نمی دهند تا زمانی که این وضعیت نامتوازن نظام رسانه ای در کشور برقرار باشد و زیر ساخت‌های رسانه‌ای کشور غیرعادلانه باشد هر آسیب شناسی دیگر از وضعیت رسانه‌ها ناقص و بدون نتیجه خواهد بود.

جلیلی گفت: ابتدا باید این وضعیت را اصلاح کنیم، در این زمینه وضعیت جناح‌های سیاسی کشور که کاملا مشخص است و مفروض آنها چنین تعریف شده که اگر هر دو جناح از صدا و سیما استفاده کنند شعار رسانه ملی محقق شده است و در این زمینه چنین مطرح می‌کنند که مثلا هم ناطق نوری و هم موسوی باید از عملکرد صدا و سیما راضی باشند.

**باید فساد رسانه ای را اصلاح کنیم

این فعال مطبوعاتی اظهار داشت: تصویری که اکنون از زندگی ایرانیان و دین آنها در صدا و سیما نمایش داده می‌شود متعلق به قشر خاصی است ،اگر به دنبال مبارزه با فقر و فساد و تبعیض هستیم، ابتدا باید روی همین فساد رسانه‌ای که همه جناح‌های کشور در آن شریک هستند دست گذاشته و آن را اصلاح کنیم.

جلیلی گفت: متاسفانه چنین نگاهی در بخشی از فضای آکادمیک کشور نیز مشاهد می‌شود حرمت دانشگاه به علم و دانش است و نخستین گام علمی، مشاهده واقعیت است که باید بعد از آن بر اساس نگاه و ارزش گذاری در جهت اصلاح یا تکمیل آن مشاهده حرکت کنیم یعنی نمی‌توان ژست علمی گرفت و مدعی شد که نخبگی با انکار واقعیت شروع می‌شود.

وی افزود: فضای رسانه ای و نخبگی کشور بر هم تاثیر می‌گذارند و به همین دلیل شاهدیم که متاسفانه بعضا اجازه طرح برخی مسائل نیز داده نمی‌شود و از همان ابتدا واقعیت را انکار می‌کنند.

این روزنامه نگار گفت: امیدوارم کسانی که عمیق‌تر و بلند مدت‌تر به مسائل نگاه می‌کنند تلاش کنند تا تصویری واقعی تر از ایران به مثابه‌ همه ایران و نه صرفا شمال پایتخت نمایش داده شود.

**تئوریسین‌های خشونت از حامیان میرحسین موسوی در انتخابات بودند

سردبیر سابق مجله سوره در ادامه در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان که نشریه سوره به خشونت در جامعه دامن می‌زند، گفت: بنده سردبیر 30 شماره از نشریه سوره بوده‌ام و عملکردم در این دوران کاملا مشخص است.

وی گفت: برخی از اینها که شما آنها را تئوریسین خشونت خواندید باید بگویم که از حامیان اصلی میر حسین موسوی در انتخابات بودند اما اینکه ما مطالب آنها را منتشر کردیم لازم است که یادآور کنم نقدهایی را در همان مجلس سوره در مورد مطالب میرشکاک منتشر کردیم.

جلیلی در خصوص نوع نگاه به دموکراسی گفت: بنده در مناظره انتخاباتی با بهشتی نیز مطرح کرده بودم که چالش و دغدغه امروز ما بحث جمهوریت نظام است و اعتقاد دارم که اگر حضرت امام خمینی (ره) فرمودند جمهوری اسلامی نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر به این دلیل بود که ایشان هیچ تضمینی بهتر از جمهوریت برای حفظ اسلامیت نظام نمی‌دیدند.

**در انتخابات اخیر برخی تاب جمهوریت نظام را نداشتند

سردبیر مجله راه ادامه داد: در انتخابات اخیر برخی تاب جمهوریت نظام را نداشته و تلاش کردند با آن مقابله کنند که در این انتخابات با اسلام به جنگ جمهوریت رفتند و در این مسیر از شعارهای یا حسین، الله اکبر و رنگ مقدس سبز استفاده کردند.

جلیلی گفت: امروز نیز مشخص است که چه کسی با جمهوریت نظام مشکل دارند، اکنون انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد اما برخی نتیجه را قبول نمی‌کنند و مدعی هستند که بعد از اعلام نتایج باید نظارت استصوابی روشنفکران نیز نتیجه را تائید کند.

این تحلیلگر مسایل سیاسی افزود: موسوی از یک سو ادعا می‌کند که تقلب شده است و مدعی است که مردم به وی رای داده اند اما مشخص نیست که این آراء چه شده است، از سوی دیگر بحث تخلف را مطرح می‌کند و مدعی است که احمدی نژاد با کارهایی نظیر توزیع سهام عدالت و سیب زمینی توانسته آرای مردم را به خود اختصاص دهد که این دو ادعا در مقابل هم هستند.

سردبیر نشریه راه گفت: مردم به احمدی نژاد با تمام نقدهایی که وجود داشت رای دادند که این رای نشان از ترجیح آنها داشت یعنی نشان داد که مردم در این شرایط وضعیت را تحلیل کرده و از بین گزینه های موجود احمدی نژاد را انتخاب کرده‌اند.

جلیلی در پاسخ به سئوالی در خصوص توقیف روزنامه همشهری افزود: بنده خودم چندین بار از نشریات اخراج شده‌ام و جالب است که بدانیم که اولین توبیخ مطبوعاتی دولت نهم نیز به مجله سوره که بنده سردبیر آن بودم اختصاص داشت.

وی افزود: همشهری دارای یک ضمیمه است که بسیاری از مردم از آن استفاده می‌کنند و به همین دلیل به نظر بنده توقیف آن در این شرایط اشتباه بود که می شد با روش های دیگر آن را به طرف کرد



درباره
صفحات دیگر
آرشیو یادداشت‌ها
لینک‌های روزانه
پوندها

موسیقی وبلاگ